blog
Wat is adaptief design en waarom je dit niet mag vergeten!
Adaptief design, of wel responsive webdesign is tegenwoordig niet meer weg te denken. Maar wellicht vraag je je af wat deze term betekent. Kort en bondig uitgelegd, dit houdt in dat jij de website op jouw mobiele telefoon kunt bekijken en dat de website zich aanpast aan het formaat hiervan.
Beeldschermer van computers en laptops worden steeds groter, maar het gebruik van mobiele telefonie is de afgelopen jaren ook alleen maar toegenomen. Dit betekent dat er een heleboel verschillende schermformaten zijn en dat er niet meer kan worden uitgegaan van een bepaalde schermresolutie.
Het is daarom enorm belangrijk geworden om gebruik te maken van adaptief design, of wel responsive webdesign.
Responsive webdesign
Het responsive webdesign reageert automatisch op de behoefte van de gebruiker. Het responsive webdesign past zich tevens aan op het schermformaat van de gebruiker. De content op de mobiele telefoon zal er daarom goed en duidelijk leesbaar uit zien.
Doordat responsive webdesign zich automatisch aanpast op het schermformaat van de gebruiker, wordt de website altijd optimaal weergegeven. Op deze manier zal de gebruiker altijd de website optimaal kunnen benutten én hoef je niet langer een aparte versie van een mobiele website te maken.
Het webdesign
Oude websites maken vaak nog geen gebruik van het responsive webdesign. Deze maken vaak nog gebruik van het zogeheten apparaat detectie. Helaas werkt dit vaak niet optimaal omdat de lijst met apparaten niet meer volledig en actueel is.
Responsive webdesign detecteert middels beeldschermresoluties. Daardoor behoren eerder genoemde problemen tot het verleden. Het webdesign wordt automatisch geschaald naar optimale weergave voor het scherm van de gebruiker. Ongeacht het apparaat dat hij of zij gebruikt.
Wat ook niet onbelangrijk is, is dat responsive webdesign beter scoort in Google dan websites die nog gebruik maken van de oude techniek.
Jouw website begint hier!
De broncode
Mobiele websites maken vaak nog gebruik van verschillende broncodes om de website duidelijk weer te geven. Maar bij het responsive webdesign wordt er gebruik gemaakt van slechts één broncode. Het voordeel hiervan is dat het beheer van de website veel makkelijker is. Je hoeft nieuwe artikelen bijvoorbeeld maar één keer te plaatsen en deze is vervolgens overal zichtbaar.
Wanneer een website niet gebruik maakt van het responsive webdesign en dus verschillende broncodes bevat, geeft dit veel meer werk. Bij het plaatsen van een artikel moet dit allemaal handmatig aangepast worden.
Een responsive website is dus enorm gebruiksvriendelijk, hierdoor scoort het ook hoog in Google. Als websitebeheerder heb je een professionele website die niet alleen minder tijd kost, maar ook nog eens meer resultaat oplevert.
Responsive webshop en het verhogen van de conversies
Wanneer je een webshop hebt is het van belang dat je een responsive website hebt. Meer en meer mensen shoppen namelijk via hun mobiele telefoon of tablet. Je wilt natuurlijk geen klanten mislopen omdat jouw webshop visueel niet goed ingesteld is. Een responsive website ontwerp maakt het namelijk heel eenvoudig voor gebruikers om producten te bekijken en aan te schaffen.
Wanneer een klant niet gemakkelijk kan shoppen in jouw webshop, zal deze binnen een paar seconden de webshop verlaten en zich verplaatsen naar een concurrent. Een responsive website bouwen is voor elke webwinkel dan ook noodzakelijk om de concurrentie voor te blijven in dit mobiele tijdperk.
Google houdt ervan
De optimale gebruikerservaring behalen doe je dus met een responsive webdesign. Ook Google beveelt dit aan. Een responsive webpagina heeft bovendien altijd dezelfde URL en HTML-code. Dit maakt het een stuk eenvoudiger voor zoekmachines om aanwezige content te crawlen en te indexeren.
Daarnaast is content die op één webpagina staat, onder één url veel gemakkelijker te delen op social media of met vrienden. Tevens ziet de gebruiker de website altijd in het juiste formaat.
Zoals je weet rankt Google websites door middel van verschillende punten. Toch is één van de meest belangrijke punten voor Google de gebruiksvriendelijkheid van een website. Een responsive website is daarom noodzakelijk om hoger in jouw SEO te ranken.