blog
11 tips voor een nieuwe website die echt waardevolle klanten trekt
Wil je voor je bedrijf graag een nieuwe website maken? Dan helpt dit artikel je met 11 tips voor een website die veel traffic genereert. Bij het maken van een nieuwe website moet je onder andere nadenken over de hosting, de huisstijl, aantrekkelijke content en goede SEO zoekresultaten.
In het huidige digitale tijdperk is een website namelijk essentieel voor het langdurige succes van je bedrijf. In ons vorige artikel las je over de 10 redenen waarom jouw bedrijf een website nodig heeft.
De onderstaande 11 tips helpen jou op weg bij het realiseren van een mooie en professionele nieuwe website die zorgt voor nieuwe of terugkerende klanten.
1. Domeinnaam bedenken
De eerste stap bij het maken van een nieuwe website is het bedenken en aanschaffen van de domeinnaam. Een URL mag nooit identiek zijn aan een andere naam, waardoor het slim is om je gewenste domeinnaam zo snel mogelijk aan te schaffen als deze nog vrij is. Je kunt de domeinnaam het beste zo kort en simpel mogelijk houden. Zo is je website toegankelijk en kunnen bezoekers je gemakkelijk vinden.
2. Goede hosting kiezen
Het kiezen van de juiste hosting is belangrijk voor het succes van je website. Bij elke seconde extra laadtijd verlies je namelijk al bezoekers. Een goede en vooral snelle gebruikerservaring staat of valt hierdoor met het kiezen van de juiste hosting. De beste hosting provider voor jouw website is heel afhankelijk van je beschikbare budget. Kijk binnen je budget goed naar wat een hostingpartij biedt wat betreft snelheid en stabiliteit.
3. Bepalen van de doelgroep
Bij het maken van een nieuwe website is het belangrijk om stil te staan bij de doelgroep van je bedrijf. Zo kun je de uitstraling van je website hierop afstemmen. Ook is het belangrijk om na te denken over het doel van je website. Wat wil je met jouw website bereiken?
Welke functionaliteiten komen op je website?
Op een website moeten altijd bepaalde functionaliteiten komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een contactformulier of mogelijkheid tot inschrijven op een nieuwsbrief. Dit zijn zogenaamde Call to Actions waardoor je waardevolle e-maillijsten kunt opbouwen.
Daarnaast is het van belang om te bedenken wat je wilt dat bezoekers op jouw website kunnen. Door hier vooraf goed over na te denken kan de websitebouwer hier rekening mee houden. Bij Webduim kun je altijd terecht voor advies. Wij denken graag met je mee over de mogelijkheden van jouw website.
4. Kiezen voor een goed CMS-systeem
Een website wordt over het algemeen gemaakt met een CMS-systeem. Ook wel een Content Management Systeem genoemd. Er zijn verschillende CMS-systemen, maar de meest gebruikte is WordPress. In ons vorige artikel – Een eigen WordPress website maken – hebben wij alles beschreven over het maken van een eigen WordPress website.
Je kunt je website ook laten maken, zo hoef je geen kennis te hebben over werken met CMS-systemen. Webduim heeft veel ervaring in het maken van WordPress websites.
5. Creëren van een huisstijl
De huisstijl van je website is een onderdeel waar je goed over na moet denken. Onder een huisstijl valt zowel je logo, de kleuren, het lettertype als de vormen en lijnen. Met je huisstijl zorg je dat je herkenbaar bent. Je huisstijl is dus niet iets wat je snel weer verandert. Stel je voor hoe verwarrend het zou zijn als Coca Cola hun logo opeens blauw zou maken in plaats van rood.
Met jouw huisstijl onderscheidt je je van concurrenten. Hierdoor is het belangrijk om goed na te denken over de kernwaarden van je bedrijf en welke kleuren daar het beste bij passen. Kleuren hebben namelijk een bepaalde uitwerking op mensen. Je logo en huisstijl zijn het visitekaartje van jouw website, en moeten dus professionaliteit uitstralen. Webduim denkt graag met je mee over de branding, naming en development van je bedrijf.
6. Goede content
Ook al is je website nog zo mooi, goede content is de drijvende kracht achter een website. Een fijne leesbare webtekst is hierdoor heel belangrijk. Teksten op het internet worden vooral scannend gelezen. Bij lange lappen onoverzichtelijke tekst zullen bezoekers afhaken en je site hoogstwaarschijnlijk wegklikken. Zorg dus dat je teksten duidelijke koppen en subkoppen hebben afgewisseld met opsommingen en afbeeldingen.
Kies voor eigen afbeeldingen
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Met afbeeldingen maak je de website sprekender en interessanter. Belangrijk is wel dat je afbeeldingen je gekozen lettertypen en uitstraling versterken, zodat je bezoekers niet in de war raken. Gebruik het liefst zo veel mogelijk eigen afbeeldingen. Dit maakt je website origineler en authentieker. Kies je toch voor stockfoto’s? Controleer dan goed of deze rechtenvrij zijn, zodat je geen onnodige boetes kunt krijgen.
Een website met karakter? Dat kan bij Webduim.
7. Gebruiksvriendelijk voor iedereen
Je wilt graag een website die gebruiksvriendelijk en toegankelijk is voor alle bezoekers. Je frontpage moet meteen duidelijk maken waar je website over gaat. Daarnaast is het belangrijk dat bezoekers zich gemakkelijk door je website kunnen navigeren. Met een duidelijk en logisch menu zorg je dat bezoekers snel de informatie kunnen vinden die ze zoeken. Check van te voren goed of alle knoppen en links werken en of bezoekers je contactgegevens makkelijk kunnen vinden.
8. Belang van SEO
Tegenwoordig is SEO erg belangrijk voor een website. Het doel van SEO is om je ranking in de zoekmachines te verhogen, waardoor je meer bezoekers trekt voor relevante zoekwoorden. Bij technische SEO zijn geoptimaliseerde snelheid, structuur en leesbaarheid van belang. Ook zoekmachine geoptimaliseerde content is erg belangrijk, maar de technische kant mag zeker niet vergeten worden. Webduim weet alles van SEO en helpt je graag met de marketing en SEO van de website.
9. Monitor je bezoekers
Er wordt vaak niet voor niets gezegd: meten is weten. Er zijn verschillende platformen waarop je gemakkelijk alle gegevens van je website kunt monitoren.
Zo kun je de website bijvoorbeeld aanmelden bij Google Analytics. Door je bezoekers te monitoren kom je precies te weten hoe lang bezoekers op je website zijn, welke pagina’s ze bezoeken en waar ze in actie komen dan wel afhaken. Hierdoor kun je in een ogenblik zien waar er eventuele verbeteringen nodig zijn.
10. Belang van Call to Actions
Een Call to Action (ook wel CTA genoemd) moedigt de klant aan om iets te doen. Met een CTA wil je bezoekers graag over de streep trekken om een product of dienst te kopen. Ook kunnen ze gebruikt worden voor het inschrijven op een nieuwsbrief of aanmoedigen om contact op te nemen. Het is dus slim om voldoende CTA’s op je website te hebben. Hierdoor bouw je een potentieel klantenbestand op. Zorg ervoor dat de CTA’s duidelijk te zien zijn en dat bezoekers gemakkelijk op de knop kunnen drukken.
11. Wees actief op je website
Nadat de website af is ben je nog niet klaar, een website heeft aandacht en tijd nodig. Door actief te blijven en steeds nieuwe content te plaatsen blijft je site groeien. Een voordeel van regelmatig nieuwe content plaatsen is dat je website hoger komt in de ranglijsten. Wanneer je een nieuwe website maakt is het dus van belang om een contentstrategie te maken. Zo kun je steeds nieuwe en goede content blijven plaatsen.
Online succesvol met veel bezoekers van je website
Er komt dus best wat kijken bij het maken van een nieuwe website. Naast het bouwen van de site moet er onder andere rekening gehouden worden met de domeinnaam, hosting, huisstijl en content. Daarnaast is het belangrijk om actief te blijven wanneer de website af is. Je kunt natuurlijk ook een nieuwe website laten maken, zodat jij je nergens zorgen over hoeft te maken.
Wil je hulp bij het maken van een mooie en professionele nieuwe site? Webduim helpt je graag met het realiseren van jouw ideale webdesign. Heb je vragen of wil je graag advies? Neem dan vandaag nog contact met ons op, wij helpen je graag!
Bekijk onze andere artikelen over marketingstrategieën en merkbeleving: