blog
Social media marketing is helemaal hot!
Social media marketing, wat is het?
Iedereen is tegenwoordig online. Veel komen om de zoveel tijd eens op facebook kijken, of wachten elke dag weer op een nieuwe video van een van de creators op youtube waar ze op geabonneerd zijn. Instagram staat vol van mooie foto’s er zijn nog een tal van platformen waar heel veel moois op te zien is.
Ergens in het ontwerpen van deze platforms moet commercie een rol hebben gespeeld, want als je zoveel mensen bij elkaar kunt krijgen, is het niks meer dan normaal dat je kunt betalen om je product daar te vertonen voor meer exposure. Kijk hiervoor als voorbeeld bij de superbowl in Amerika. De half-time reclames zijn rond de 5 tot 12 seconden lang en kosten meer dan de gemiddelde film die hier in Nederland geschoten wordt. Tijd is niet alleen geld, maar de reclames zijn zo duur omdat er zoveel mensen naar kijken. Exposure is alles dus.
In dit artikel gaan we kijken naar hoe het een beetje werkt (we kunnen er hele boeken over schrijven), wat het voor iemand kan betekenen en wat de gemiddelde kosten -in laag, middel of hoog- zijn voor een cliënt.
Laten we beginnen bij de twee grootste – Facebook en Youtube.
Tot op een paar jaar geleden was de focus van Facebook meer het bijhouden van vrienden, boven een commercieel platform. Online marketing op Facebook is explosief gegroeid en tegenwoordig zit er in je feed grote hoeveelheid reclame, waaronder sommige gebaseerd op je zoekopdrachten en interesses.
Facebookadvertenties kunnen niet alleen gemaakt worden op basis van locatie, maar ook op het aantal gelikte pagina’s die je hebt met eenzelfde thema.
3d printen bijvoorbeeld, begint heel groot te worden en er zijn diverse sites en facebookpagina’s die moois aanbieden. Grote kans als dit je interesse is, dat je ook een aantal van die pagina’s geliket hebt, om bij te houden wat ze allemaal “uitspoken”. Maakt een bedrijf nou een reclamecampagne aan, die iets met 3d prints aanbiedt in de dekkings- regio van het bedrijf, de kans groot is dat je de reclame voorbij ziet komen.
Je kunt dus niet alleen de regio instellen waar je je advertentie wilt laten zien, maar ook de zoekwoorden die de persoon heeft gebruikt, om de gewenste pagina’s te vinden die in verband staan met de te plaatsen advertentie. Facebook heeft ook een marketplace, waar je advertenties op dezelfde manier kunt plaatsen, maar dan gericht op advertenties, puur voor de marketplace.
Je krijgt de mogelijkheid om daarnaast ook Instagram te koppelen aan de advertentie, daar Instagram onderdeel is geworden van Facebook een aantal jaar geleden. We komen verderop nog terug op Instagram.
Een van de voordelen van Facebook, is dat de kosten voor marketing nog relatief laag liggen. Voor vanaf 25 euro kun je al een advertentie plaatsen. Je dient echter wel wat kennis te hebben van wat er speelt in de dekkings- regio waar je wilt adverteren, want je 25 euro kan snel verspeeld worden als je verkeerde keuzes maakt. Een facebookmarketeer in combinatie met een even grote investering kan de helft meer opleveren dan dat je het alleen doet.
Met ons zet jij gemakkelijk je eerste stap naar online succes.
Youtube
Komen we toch weer bij Google uit. Deze gigant is eigenaar van YouTube en alles wat eraan vasthangt. Net als op tv, kun je reclameblokken kopen en videos aanleveren, waarvan Google dan beslist aan welke youtubers deze gehangen worden. Nemen we weer het voorbeeld van 3d printen, zul je zien dat als je vaker op YouTube hebt gezocht naar 3d printing of iets wat ermee te maken heeft, je sneller een gerelateerde reclame voorbij ziet komen.
De creators van de video’s zelf kunnen zelf bepalen of deze de reclames willen vertonen en verdienen aan elke klik die er gedaan wordt van een reclame. Er zijn echter wel strikte eisen gesteld aan de creators. Deze dienen minimaal 1000 abonnees te hebben en minimaal 4000 uur kijktijd per jaar op te leveren, om alleen al voor controle in aanmerking te komen om reclames te mogen laten zien. Dit is ook de reden dat heel veel video’s welke reclame kunnen vertonen net over de 10 minuten zijn. Video’s met een duur vanaf 10 minuten kunnen door de video’s heen reclame blokken vertonen.
Youtube is van google en werkt volgens het adwords principe. De kosten per video zijn dan ook vergelijkbaar en kunnen hoog oplopen per campagne. Aan te raden is dan ook een professional erbij te betrekken voor je je gaat wagen aan een reclameblok.
Influencers
Niet alleen zijn de reclameblokken op bovengenoemde platforms tegenwoordig een goede bron van inkomsten en uitgaven voor een bedrijf. Reclame op persoonlijk vlak is helemaal hot tegenwoordig en het inhuren van een influencer kan soms meer opleveren als een marketingcampagne. Instagram influencers zijn daar met name erg goed in.
Heel veel ouders zien bijvoorbeeld de Nederlandse “MeisjeDjamila” als public enemy nummer 1, want zodra ze weer eens enthousiast over een knuffel of stuk speelgoed praat, willen alle kinderen dat product hebben. Influencers zijn geld waard als ze veel volgers hebben.
Is het het spelen van een computerspel, het uitpakken van surprise eieren of het verven van miniaturen, we komen weer terug bij het woord exposure. Hoe meer mensen van je product weten, hoe meer mensen interesse in het product kunnen krijgen. Reclames kunnen weg geklikt worden, maar influencers hebben in veel gevallen ook nog goed te bekijken video’s waar men zich op kan abonneren.
Mensen inhuren is duur. Daar kan niks meer over gezegd worden. Een goede influencer kan heel veel betekenen voor een bedrijf en wellicht het de boost geven die het nodig heeft om groot te worden. Denk aan een artiest. Die huur je in om een feest geweldig en onvergetelijk te maken. DJ’s worden gehuurd om een menigte naar een feest te halen en een goede influencer als bijvoorbeeld Djamila, moet op dezelfe manier gezien worden. Het trekt een publiek aan wat speciaal klikt om jouw product of recept in werking te zien.
A brave new world
Het social media platform wordt de komende jaren alleen nog maar groter en het social media gebruik per persoon zal hierbij niet stilstaan in groei. Niet alleen wat aantal gebruikers betreft, maar ook het volume aan reclame. Nu zien we al een aanzienlijke groei aan wat er allemaal mogelijk is er blijven platforms als Instagram en dergelijke bijkomen. Heb je het nog niet gedaan, is het zeker de moeite waard om eens met ons in gesprek te komen wat we voor je op social media kunnen betekenen, want net als het internet, ben jij met je site ook nog niet uitgegroeid.