Webduim flag Nederlands Webduim flag Russia
Webduim logo white
  • fb icon
  • instagram icon
m e n u
Webduim » Blog » SEO » Zoekmachine optimalisatie, een makkie of specialisatie?
w e b d u i m

blog

Zoekmachine optimalisatie, een makkie of specialisatie?

Zoekmachine optimalisatie

Vroeger was je site op het internet een dingetje wat je even deed, bij hield en er weer vanaf haalt als je daar zin in had. Tegenwoordig is het het hele imago van iemand of zelfs zijn hele werk of levensinvestering. Het internet wordt steeds belangrijker voor de persoon die zijn site of shop op het web zet en vindbaarheid is een van de belangrijkste dingen voor een eigenaar van een webwinkel of blog.

Hier komt SEO om de hoek kijken, welke niet alleen de sleutel tot succes is, maar ook het moeilijkste van allemaal. Heb je hier geen kaas van gegeten, is het verstandiger om er wat geld tegenaan te gooien en het te laten doen door professionals. Maar wat is SEO nu eigenlijk?

Makkelijke woorden

SEO staat voor Search Engine Optimisation, het zoekmachine optimaliseren van je website om gevonden te worden in de bekendste zoekmachine van allemaal; Google. Google zoekt naar logica op sites. Het is aan de eigenaar van de site om de site logisch genoeg te maken dat Google hem “graag” leest. Dit kan op een aantal manieren gedaan worden, welke hieronder uitgelegd staan.

Content & SEO gaan hand in hand.

Zoals we al gezegd hebben hierboven, is een website optimaliseren voor Google bijna rocketscience om dit zelf te doen, maar met een paar slimme trucs kun je al heel ver komen:

  • Maak de site logisch. Net als jij als lezer een duidelijke tekst wil hebben, zal Google deze duidelijkheid ook op prijs stellen. Maak dus niet te lange zinnen, gebruikt punctuatie en beperk de alinea’s tot maximaal 4 a 5 zinnen per alinea.

 

  • Gebruik steekwoorden, welke de bezoekers wellicht gebruiken om aan de gewenste info te komen, waardoor ze bij je op de site eindigen. Deze steekwoorden kunnen gevonden worden met behulp van programma’s, of gewoon zelf proberen met woorden waarvan je denkt dat ze helpen met traffic.
  • Maak de site adaptief: sinds een aantal jaar komt Google niet meer langs als de site niet geschikt is voor zowel pc’s als handheld apparaten.
  • Heb je een webshop, beveilig de ingevoerde gegevens dan. Google plaatst niet alleen een waarschuwing voor de bezoeker, maar zal ook de site proberen te blokkeren voor bezoek als de gegevens niet voldoende beschermd zijn met een certificaat.
  • Zorg voor backlinks. Dit zijn links die vanuit een andere site naar jouw site doorgelinkt zijn. Google denkt dat jouw site belangrijker is, omdat er veel over je gepraat wordt op internet.

Hoe kunnen wij jou helpen groeien?

Meta’s

Buiten alle tips, is het schrijven van een goede meta titel en omschrijving van foto’s en pagina beschrijvingen een must om onder de knie te krijgen. Google zoekt voornamelijk eerst op deze twee titels voordat deze verder kijkt naar het geheel. Als deze 2 dus goed zijn, heb je alweer een groot gedeelte onder de knie, maar bedenk, een slecht geschreven of onduidelijke tekst kan ook de meta’s verslechten, hoe goed deze ook geschreven zijn. Het geheel is belangrijker als het gedeelte.

Meta titels zijn meestal rond de 50 tot 65 karakters – dus geen woorden- groot en de omschrijvingen van een pagina rond de 150 tot 156 karakters. Hierin staat in het kort omschreven wat er op die pagina te vinden is. Geen idee waar je de meta kunt vinden? Als je bovenaan in de tab van je browser kijkt, houdt de muis erop en klikt niet, komt er een tekst over de site tevoorschijn. Hebbes! Dit is de meta description, ofwel de beschrijving van de pagina.

Houdt er rekening mee dat Google niet alleen naar de omschrijvingen kijkt, maar ook naar de fotos. In Google zit ook een foto zoekmachine en als deze goed is, kun je met steekwoorden precies de goede foto vinden, die dan weer terug linkt naar je site. Ook dit draagt bij aan de Google positionering van je site. Hoe hoger hoe beter, hoe groter de kans is dat er op je links geklikt wordt.

Zo veel opties voor verbetering

En we hebben het topje van ijsberg nog niet gehad. Achterop de site, zijn er nog veel meer dingen die men kan verbeteren of starten om Google nog efficiënter over de site heen te laten gaan.

We hebben het al heel kort over de backlinks gehad, die tot op een zekere hoogte je site “interessanter” maken voor Google, maar wat denk je bijvoorbeeld van de snelheid van de site? Hoe sneller de laadtijd van de site, hoe langer een site de interesse van de gebruiker, dus ook Google, vasthoudt. Wist je dat een gemiddelde wachttijd van een gebruiker/ lezer of klant van een site nog maar maximaal 2 seconden wacht voor een pagina geladen is? Dan te weten dat maar 1 op de 100 bezoekers daadwerkelijk koopt. Je zou maar net die ene koper hebben die om de wachttijden afhaakt…

Conclusie

De conclusie is makkelijk. Als het kan, laat je SEO doen door een bedrijf als Webduim. Deze heren en dames zijn in dit soort werk gespecialiseerd en doen het niet alleen de hele dag, maar zijn er in de loop van de tijd specialisten in geworden. In sommige gevallen begint het SEO-verhaal al bij het idee dat je een site of blog wilt hebben, waardoor wellicht de hele structuur van de site zoals je hem in gedachten had veranderd. Dit had je zonder hulp van een professional nooit kunnen weten.

Denk nog eens aan die zoekwoorden? Je kunt wel zelf gaan zoeken op Google naar deze termen, maar wat als er gewoon software voor bestaat die met bepaalde woorden alle termen tevoorschijn haalt om voor jouw daar goede teksten van te maken. Zodra je deze zoektermen hebt, is het ook makkelijker de meta’s en omschrijvingen te schrijven voor die ene perfecte tekstomschrijving of blog, welke iedereen naar je site toe zuigt.

Met andere woorden, als je stukken aan je auto hebt en hem moet laten maken, bespaar je zelden geld door het zelf te repareren en het gebeurt nooit zo goed als de monteurs in de garages het kunnen. Ieder zijn brood en waarschijnlijk ben jij beter in wat jij doet als degene die wellicht jouw site heeft gemaakt. Als je de mogelijkheid hebt, ga niet voor half werk, maar laat specialisten hieraan werken.

Deel dit bericht

Wil jij een succesvolle website?
Kijk dan snel verder.

SEO-extra

Wil je meer klanten en meer conversies en ben je opzoek naar iets meer dan alleen het basis pakket?

Met het SEO Extra Pakket bieden we alle extra’s waar jij naar opzoek bent!

SEO-premium

Ben je opzoek naar een duidelijke strategie voor jouw bedrijf?

Dan is het SEO Premium pakket geschikt voor jou. Neem eens een kijkje en lees verder.

contact

Neem vrijblijvend contact met ons op:






    Heb je een website nodig maar nog geen idee hoe en wat? Onze klantensupport staat klaar om al je zorgen weg te nemen en al je vragen te beantwoorden.

    Je kunt ons op verschillende manieren bereiken:

    +31623152840 info@webduim.nl