blog
Online Marketing, definitieve toekomst?
Iedereen kent de folders wel die je in overvloed in de brievenbussen krijgt, waarvoor je bijna gedwongen bent om zo’n nee/nee sticker te pakken. De folders blijven maar komen en lijken op het offline equivalent van spam in je e-mail box.
Eigenlijk is dat helemaal niet zo’n verkeerd vergelijk. Je hebt er niet om gevraagd, maar winkels en bedrijven vinden het toch nodig om hun marketing bij je neer te leggen omdat je het wellicht wel eens interessant kan vinden. Marketing is zo’n term waar je zowel online als offline veel aan kan hebben als je het goed doet.
In dit artikel gaan we (uiteraard) kijken naar het online gedeelte van marketing, wat het precies is en hoe je er het beste mee om kan gaan als je wat meer bekendheid of omzet wilt genereren op je site of shop.
Verschillende mogelijkheden
Net als in het echte leven, is er een aantal manieren om de marketing aan de man te brengen, van het uitdelen van folders tot aan het in de brievenbus duwen tot bellen van klanten om te laten weten wat er deze maand allemaal mogelijk is in het bedrijf. Online hebben we zelfs nog meer smaken om uit te kiezen, van de grotere keuzes tot aan de kleinere specifiekere opties. Hieronder een aantal van deze smaken met uitleg:
- Google Adwords. Wellicht een van de bekendste opties, welke de aanbieding meteen bij een zoekwoord plaatst. Als je dit goed doet kun je hier heel veel uit halen, maar kost in het geregeld ook wat meer, omdat het CPC is, wat Cost Per Click betekend. Zodra de lezer een advert interessant vindt om op te klikken, komt deze op een bepaalde bestemming uit. Dit is precies wat de ad moet doen, traffic naar je site toe zetten. De rest is aan de site eigenaar om zijn of haar voordeel uit te halen. Het is aan te raden om internet marketing advies over Adwords uit te laten voeren door professionals als Webduim, omdat de kosten snel op kunnen lopen als er niks op terugverdiend wordt.
- E-mail marketing. Stel voor, je staat op een beurs met je product, maar het is nog een prototype om je product straks aan deze mensen te verkopen. Hoe houd je dat contact tot stand, om de geïnteresseerden te laten weten wanneer het uitkomt, wat het kost en wellicht al pre orders op het product? E-mail marketing is hier de perfecte optie voor. Het enige wat je moet doen, is de e-mails proberen te verzamelen wanneer mensen interesse tonen, wat meestal tijdens een demonstratie van dat product is. Doe je het online door middel van een account aan te laten maken, zorg er dan wel voor dat bezoekers toestemming geven tot het gebruiken van het e-mailadres.
- Social Media Marketing. Dit kan al een heel hoofdstuk apart worden, dus er is nog een artikel speciaal aan dit hoofdstuk gewijd om er nog dieper op in te gaan, omdat dit zonder twijfel de opties is met de meeste voor en nadelen en mogelijkheden – Social media marketing is helemaal hot!.
Social media is tegenwoordig behoorlijk groot. In feite is elk platform op internet, waar men interactief met elkaar bezig kan zijn een social media spot en adverteerders zitten graag op plekken waar veel bezoekers samen zijn. Denk hierbij aan de advertenties die je krijgt op Facebook of Instagram, de YouTube advertenties die de content creators tussen hun video’s kunnen plaatsen of de vele influencers op de platforms. De influencers worden betaald om producten te gebruiken, reviewen of tijdens hun video’s of foto’s te tonen om zo meer bereik te krijgen en dit werkt, maar een influencer inhuren voor een aantal video’s is nooit de goedkoopste optie geweest en zal daarom ook alleen voor de grootste bedrijven weggelegd zijn.
Facebook marketing heeft heel veel mogelijkheden als het goed gedaan wordt en is ondanks de lage instapkosten beter uit te besteden als zelf te doen. Het gaat hier echt om precisie targetten en is net als SEO een kunst en levert niet direct heel veel geld op met verkopen, maar meer met potentieel publiek. Wordt dit (wederom) goed gedaan heb je geen enkele eenmalige aankoop, maar terugkerende klanten voor je winkel, wat meer waard is dat die enkele impuls aanschaf die ze nog zochten.
Met ons zet jij gemakkelijk je eerste stap naar online succes.
Is online marketing het waard?
Het ligt eraan hoe je het doet. Google Adwords campagnes kunnen ontzettend veel opleveren als je precies weet wat de klant zoekt, of hoopt te vinden als deze een bepaalde zoekterm intypt. Komt deze op de juiste zoekresultaten, moet je hem nog zien te vangen met een pakkende advertentie kop en beschrijving. Ook hier komt het net als bij Facebook, allemaal neer op goede SEO. Het enige verschil is de kosten per klik. Doe je het zelf, betaal je in veel gevallen meer voor de klik omdat je alleen de door jouw bekende zoekwoorden gebruikt. Een bedrijf wat je hiermee kan ondersteunen kan betere internet marketing strategie leveren, als waar jij zelf aan gedacht had en de kosten ook op die manier laag houden.
Dit geld overigens niet alleen voor Facebook of Google Ads, maar ook voor Instagram en al helemaal voor Youtube. Het voordeel bij YouTube, is dat het YT-algoritme geholpen wordt door wat jij tijdens zoekopdrachten intoetst. Je hebt bij Youtube een aantal keywords die samenwerken met de beschrijving en de naam van de video. Hoe meer je die aan elkaar aanpast, hoe beter het resultaat en dat kan heel belonend zijn voor je uiteindelijke opbrengst per video.
Conclusie
Online marketing is net als SEO een vak apart. Als je weet wat je doet is er niks aan de hand, maar kom je net kijken op het online marketing platform, is het aan te raden het in ieder geval de eerste keer samen te doen met een specialist, want in veel gevallen kost het je als je het alleen doet veel meer dan dat je eigenlijk wilde. Facebook is een mooie plek om het zelf uit te zoeken voor de lage instapkosten en je kunt altijd nog zien waar je in kan verbeteren de volgende keer. Als je geïnteresseerd bent om de eerste stappen te zetten in social media marketing, kijk dan ook eens naar het eerdergenoemde artikel over specifiek dat onderwerp, welke ook in onze database te vinden is.