blog
Content Marketing, is het de investering waard?
Zelfs al voor het woord bestond, waren we er al behoorlijk veel mee bezig. Denk hierbij aan tijdschriften met reclame, die zich focust op een bepaalde doelgroep of een kookboek waar bijvoorbeeld alleen muffin recepten in staan. Een ding is heel duidelijk, het gaat in veel gevallen over overtuiging van iets wat in de campagne besproken wordt en duidelijk gericht op bepaalde doelgroepen.
Het kan tegenwoordig meer gezien worden als een verzamelnaam voor alles wat men kwijt wil, waar een duidelijk doel is gesteld voor degene die het schrijft. In veel gevallen hangt het nauw samen met SEO en daar gaan we het vandaag ook over hebben.
Blog content
Dit is naar alle waarschijnlijkheid wel de belangrijkste van deze vorm van marketing, omdat alles in een blog beschreven kan worden, zoals de doelstelling van de blog en en goede site content. Daarnaast is het makkelijk om een CTA (Call To Action) te plaatsen in een tekst die al over een bepaald item gaat waar mensen gegarandeerd interesse in hebben.
Schrijvers krijgen bij het verkrijgen van een blog om te schrijven bepaalde keywords mee. Soms zelfs nog een bepaalde anchor link, welke verwijst naar een site die gebacklinked moet worden. Google is helemaal fan van goed geschreven teksten waar links in staan naar andere sites, die ruwweg iets te maken hebben met de tekst waar over geschreven is. In combinatie met keywords kan een bepaalde blog over iets een behoorlijk belangrijke tip voor Google zijn over een bepaald product, item of onderwerp welke men naar de top van pagina 1 wil hebben.
In veel gevallen zijn er ook links naar betrouwbare sites als de sites van overheid in een tekst te vinden, om het voor de lezer natuurlijk over te laten komen. Het is al heel snel duidelijk wat de bedoeling van een tekst is als er maar 2 links in staan, welke beide naar dezelfde site gaan, dus dat moet dan ook voorkomen worden.
Verschillende soorten
Net als met de vele manieren om een site naar de top te hijsen, kent contentmarketing ook een aantal verschillende soorten aan methodes. Hieronder een aantal van deze, maar dit is slechts een greep uit wat er mogelijk is:
- Email marketing: Dit is de makkelijkste. In het geval van een webshop of blog is het aanmelden van een mailinglist eigelijk toestemming geven voor marketing. Meestaal worden er aanbiedingen gestuurd en meldingen gegeven wanneer er weer een blog tevoorschijn is gekomen op de desbetreffende site.
- Videoblogs: Denk hierbij aan YouTube. Zelden dat een professioneel bedrijf hierachter zit, want het betalen van een influencer is goedkoper, doordat deze veelal alleen de producten wil testen. Of het resultaat goed of slecht is in de ogen van de influencer, maakt niet uit, er wordt over gesproken.
- Tv- of radioreclame is er ook een van en directer dan dit kan het niet worden. Men kijkt tv of luistert radio, er komt een reclameblok en bevat een reclame over wasmiddel, hoe goed het wel niet is en dat je stom bent als je het niet probeert. In alle gevallen is dit wel de duurste optie en eigenlijk voor een klein bedrijf al niet te betalen. Er zijn ook weinig internetbedrijven die dit soort marketing ondersteunen, tenzij je ook daar naar de grotere bedrijven gaat kijken.
- SEO: Keywords zijn heer en meester voor Google om te bepalen of je naar boven geplaatst moet worden. Er wordt veel onderzoek gedaan naar het vinden van de juiste keywords en is in veel gevallen het meest prijzige van een campagne. Het onderzoek naar SEO keywords, kan zelfs zo ver gaan dat men naar de concurrenten gaat kijken en hoe de zoekende op de concurrent de site uit komt.
- Blogs: dit is zoals hierboven al beschreven ook een heel doeltreffende manier van marketen, omdat alleen de personen het lezen die echt geïnteresseerd zijn in het onderwerp en dus de doelgroep al te pakken hebt. De kwaliteit van de blog zal uitmaken of de persoon doet wat jij wilt bereiken.
Zoals eerder vermeld, zijn er nog zoveel meer mogelijkheden, en Webduim kan je perfect helpen met het omhoog plaatsen van de site in Google.
Hoe kunnen wij jou helpen groeien?
Het belang van contentmarketing
Ondanks dat het heel gespecificeerd is, is het wel een van de meest doeltreffende manieren om te behalen wat je wilt bereiken met een campagne. Wat websitedesign betreft, is SEO, blogs met anchor links en een goed geschreven tekst een van de belangrijkste dingen die er zijn, maar dit goed uitvoeren is een specialisatie, welke het best aan de kenners overgelaten kan worden.
Content marketing is heel gericht. Je hebt bijvoorbeeld een product wat je aan wilt prijzen. Hoe kun je dat voor elkaar krijgen? Door veel onderzoek te plegen hoe het al eerder gevonden wordt en dat kun je alleen door de juiste tools te gebruiken.
Deze tools laten zien hoe de gevonden keywords gebruikt worden op de concurrerende sites en gericht kunnen worden naar jouw eigen producten of blogs, welke je uiteraard liever onder de aandacht hebt als die van de concurrent. Hoe beter de pijlen jouw richting in wijzen, hoe meer Google de keywords gaat gebruiken om de zoekende naar jouw site te verwijzen.
De anchorlinks zijn heel direct en als de persoon daarop klikt, komen ze meteen bij je site uit, maar als de tekst niet gaat over wat er achter de link zit, zullen de keywords uit de tekst ook voor Google minder betekenend zijn en dus hun waarde voor een gedeelte verliezen. Hoe beter de tekst is geschreven, hoe beter de keywords werken en hoe beter de anchor link werkt in het algoritme van Google.
Conclusie: Contentmarketing is het proberen waard?
Het antwoord is JA, met hoofdletters, want het kan een site, blog of winkel enorm veel opleveren in de vorm van bezoekers, omzet of terugkerende lezers van de blog. Content marketing is alles wat te maken heeft met mensen naar jouw site toe krijgen en bij de concurrent weghouden, met elke methode denkbaar en dat werkt!
Een goede marketeer op de achtergrond van de site kan wonderen verrichten en is goud waard. Je kunt dan ook best wel zeggen dat het succes van een pagina te wijten is aan de kwaliteit van de marketeer en deze verdient meer dan snel zijn kosten terug tijdens een campagne. Hoe meer de doelstelling behaald wordt, hoe succesvoller de site, hoe meer de marketeer waard is.
Bekijk onze andere artikelen over marketingstrategieën en merkbeleving:
- Het gebruik van storytelling voor betere merkweergave op websites
- Content Marketing, is het de investering waard?
- Vindbaar in Google, de eerste stap naar een succesvolle site
Om het kort te houden; ben je met een site bezig en je krijgt hem nog niet bij Google in de schijnwerpers, is contentmarketing hetgeen wat je zoekt!